Fira Fröets dag med oss!

Att samla in och så fröer från lokala växter gynnar den biologiska mångfalden. På Fröets dag den 30 augusti uppmärksammar Naturskyddsföreningen fröets betydelse och vikten av just lokala fröer.

Projektet Världens längsta blomsteräng firar Fröets dag för andra året. I år spanar vi särskilt efter vår vackra nationalblomma, liten blåklocka Campanula rotundifolia. Den är vanlig längs vägkanterna i hela landet.

Aktiviteter i anslutning till Fröets dag

• Digitalt lunchföredrag 30 augusti kl 12:00-13:00:
    Digitalt lunchföredrag med tips på hur du kan börja samla vilda fröer och inspiration från kunniga gästföreläsare.
    Anmäl dig till lunchföredraget här.
  • Hela Sverige samlar fröer – digital guidning:
    På kvällen 30 augusti samlas vi digitalt igen och samlar vilda ängsfröer. Till stöd finns Naturskyddsföreningens expert som guidar oss i hur du samlar fröer från vilda ängsblommor och svarar på frågor. Guidningen sker helt digitalt, så du väljer själv om du vill delta hemifrån eller från en äng eller blomrik vägkant i ditt närområde.
    Läs mer och anmäl dig här.
  • Samla vilda fröer från liten blåklocka:
    I anslutning till Fröets dag uppmuntrar vi alla att gå ut och prova på att samla mogna fröer från liten blåklocka eller andra ängsblommor. Fröerna kan till exempel spridas längs en närliggande vägkant, i trädgården eller balkonglådan. Obs! Är vädret regnigt är det bättre att samla en annan dag när det är soligt och torrt.

Relaterat innehåll